10 مورد از جذاب ترین فرودگاه های جهان

سفرهای هوایی هرگز هیجان جادویی خود را از دست نمی دهند، به خصوص اگر مسافران در فضایی قرار داشته باشند که توسط یک معمار مشهور جهانی طراحی شده است. زیباترین و جالب ترین فرودگاه های جهان از ویژگی های معماری خیره کننده و همچنین امکانات رفاهی متنوع مانند استخر شنا و سالن های سینما برخوردار هستند. از فرودگاه جِی اِف کِی در نیویورک گرفته تا فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن در چین که توسط زاها حدید طراحی شده است .چشمگیر ترین فرودگاه های جهان که به خودی خود یک جاذبه گردشگری محسوب می شوند در این مطلب معرفی می گردند.

 

 

  • فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن

با در نظر گرفتن طراحی سنتی چینی، ساختمان فرودگاه بین المللی جدید داکسینگ پکن حول یک حیاط مرکزی بنا شده است. این فرودگاه توسط گروه معماری زاها حدید طراحی شده است و در سپتامبر سال 2019 افتتاح شد. فرودگاه داکسینگ به خاطر شکل ظاهری منحصر بفردش، به نام "ستاره دریایی" نیز شهرت پیدا کرده است.

 

 

 


 

  • فرودگاه بین المللی چانگی سنگاپور

فرودگاه بین المللی چانگی سنگاپور به مدت 7 سال پیاپی توسط وب سایت حمل و نقل هوایی Skytrax به عنوان بهترین فرودگاه جهان معرفی شده است. این فرودگاه مملو است از امکانات مسافری، جاذبه های تفریحی و زیبایی های چشم نواز از جمله دو سالن سینما، صدها فروشگاه برند و بوتیک های شیک، باغ های متعدد، گالری های هنری و یک هزار- توی پرچین دار.

 

 

 


 

  • فرودگاه بین‌المللی شِنژِن بائون

فرودگاه بین المللی شِنژِن بائون - که توسط معمار معروف ماسیمیلیانو فوکساس طراحی شده است - الهام گرفته از طبیعت و مخصوصاً یک سفره ماهی (manta ray) می باشد. در داخل ساختمان، "درختان سفید" تهویه مطبوع را دو برابر کرده و در سراسر ترمینال مسافری، سقف ها به گونه ای طراحی شده اند که همانند لانه های زنبور و کندوی عسل به نظر برسند.

 

 

 


 

  • فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف

فضای داخلی ترمینال فرودگاه بین المللی حیدر علی‌اف باکو در جمهوری آذربایجان از فضاهایی پیله ای شکل بسیار بزرگ تشکیل شده است. اما کاربرد این "پیله ها" فقط برای زیبایی نیست بلکه در داخل هرکدام از آن ها کیوسک ها، کافه و رستوران ها و همچنین فضاهای تفریحی تعبیه شده اند. علاوه بر آن، این فرودگاه دارای معماری و طراحی داخلی بسیار قابل توجهی است. سقف این فرودگاه از اشکال سه گوش و مثلثیِ نیمه شفاف تشکیل شده است.

 

 

 


 

  • فرودگاه بین‌المللی حَمَد

فرودگاه بین‌المللی حَمَد در شهر دوحه پایتخت قطر واقع شده است و دارای بوتیک و فروشگاه های مجلل، سالن بدنسازی و... است. همچنین آثار برجسته هنری از هنرمندان سرشناس قطری و بین المللی در این فرودگاه به معرض نمایش گذاشته شده اند. برای ساخت این فرودگاه یک دهه و 16 میلیارد دلار صرف شد. معماری و طراحی داخلی برخی قسمت های فرودگاه حمد به گونه ای است که همانند یک موزه هنر مدرن و معاصر به نظر می آیند.

 

 

 


 

  • فرودگاه بین‌المللی اوهر شیکاگو

فرودگاه بین‌المللی اوهر شیکاگو با بیش از سالانه 70 میلیون مسافر به عنوان یکی از شلوغ ترین فرودگاه های آمریکای شمالی شناخته می شود. مسافرانی که از طریق ترمینال 1 این فرودگاه سفر می کنند، با تونلی که آثار هنری ساخته شده از چراغ های نئون در آن نصب شده اند، مواجه می گردند. این تونل جذابیتی دوچندان به این فرودگاه می بخشد. مایکل هایدن خالق این مجموعه آثار هنری با عنوان "بی حد و مرز" می باشد.

 

 

 


 

  • فرودگاه بین‌المللی جان اِف کندی

در یکی از ترمینال های قدیمی مختص خطوط هوایی TWA در فرودگاه جان اف کندی شهر نیویورک، هتلی با مضمون دهه 1960 (هتل TWA) واقع شده است که شامل چندین مغازه و بوتیک، رستوران و کافی شاپ در درون یک هواپیمای قدیمی است. دو راهرو اصلی هتل که همانند بال های یک هواپیما طراحی شده اند، در قسمت پشتی این ساختمان تاریخی قرار دارند و شامل 512 اتاق با چشم انداز باند و مرکز کنترل پرواز فرودگاه جی اف کی می باشند.

 

 

 


 

  • فرودگاه بین‌المللی مونیخ

اولین چیزی که هنگام ورود به فرودگاه مونیخ مسافران را به خود جلب می نماید جذابیت و زیبایی آن است. علاوه بر ساختمان فرودگاه که به طرز معمارانه و زیبایی طراحی شده است، مجموعه ای از آثار هنری نیز به طور دائمی در داخل فرودگاه به معرض نمایش در آمده اند. با وجود این زیبایی ها، این فرودگاه دارای جذابیت های منحصر بفرد دیگری چون 50 رستوران و کافه بین المللی، فروشگاه ها و بوتیک های برند، یک زمین مینی گلف و چندین زمین بازی برای کودکان، می باشد. همچنین مسابقات موج سواری و چوگان و نمایشگاه های اتومبیل نیز در فرودگاه مونیخ برگزار می شوند.

 

 

 


 

  • فرودگاه بین المللی ونکوور

فرودگاه بین المللی ونکوور فرودگاهی نادر و منحصربفرد است که افراد حتی اگر قصد پرواز با هواپیما را نداشته باشند می توانند از آن بازدید نمایند. علاوه بر مغازه ها و رستوران های معمول، این دومین فرودگاه شلوغ کانادا، دارای آکواریوم هایی مملو از آبزیان دریایی و ماهی های بومی می باشد. همچنین آثار هنرمندان بومی، متعلق به دوره ی اول زیستی این منطقه از کانادا در این فرودگاه به معرض نمایش در آمده اند و فرودگاه به عنوان رقیب  یک موزه هنری شمرده می شود.

 

 

 


 

  • فرودگاه بین المللی مراکش – منارا

معماری فرودگاه بین المللی مراکش – منارا تلفیقی است زیبا و جذاب از نقوش سنتی مراکشی و طرح های زاویه دار و مدرن. دیوارها و سقف این فرودگاه دارای هندسه ای روزنه ای می باشند که این روزنه ها با فیلتر نمودن نور طبیعی، اشکال زیبایی در فضای فرودگاه خلق می نمایند. این فرودگاه همچنین از نظر معماری ویژگی های خیره کننده دیگری، از جمله یک گنبد شیشه ای زیبا را به نمایش می گذارد.

 

 

 


 

منابع:

www.businessinsider.com

www.dwell.com

www.thepointsguy.com

www.theceomagazine.com

luxuryproperties.ir