تالار بزرگ اُپرا شانگهای، چین

در طی مسابقه ای که در شانگهای چین به منظور طراحی "تالار بزرگ اُپرا شانگهای" برگزار شد، طرح Snøhetta برگزیده شد. این پروژه به مساحت 134000 مترمربع، مکانی در سطح جهانی خواهد بود که بازدیدکنندگان را در مرکزیت صحنه قرار می دهد. تالار اُپرا از طریق فاکتورهایی همچون زیبایی شناسی، کارایی و همچنین جاه طلبی های فرهنگی و زیست محیطی خود، مانند یک بوم نقاشی در دسترس بازدیدکنندگان از سراسر جهان، شهروندان محلی و هنرمندانی است که می توانند آن را با زندگی و فرهنگ پر کنند.   

 

 

فرم گسترده تالار جدید اُپرا که به منظور گردآوری هنرمندان و عموم مردم به زیر یک سقف مشترک طراحی شده، بر مفهوم گردش و حرکت تاکید دارد. سطح سقف مارپیچی بنا یادآور بادبزن باز شده ای است که پویایی رقص و بدن انسان را به نمایش می گذارد. طراحی محوری و شعاعی محیط اطراف با هندسه کلی ساختمان اُپرا هارمونی دارد و در عین حال مسیرهایی برای دید کلیدی را هم از ساختمان اُپرا به سمت شهر و هم از شهر به ساختمان اُپرا فراهم می کند. 

 

 

 

 

 

تالار اصلی با ظرفیت 2000 نفر در قلب ساختمان اُپرا قرار گرفته است. صحنه نمایش دوم با ظرفیت 1200 نفر، فضای نشیمن صمیمی تری برای اجراهای کوچک تر دارد. سومین صحنه نمایش با ظرفیت 1000 نفر، سکو و چیدمان صندلی منعطفی دارد که  فضای لازم را برای اجراهای تجربی تر و منحصر به فرد فراهم می کند تا نسل جدیدتر را برای رفتن به اُپرا جذب کند. سقف اُپرا سکویی در دسترس و مکانی برای ملاقات است که هم برای رویدادهایی در مقیاس بزرگ و هم برای بازدید های روزانه مناسب می باشد. 

 

 

 

مجموعه ای از رستوران ها، گالری ها، نمایشگاه ها، موزه ها، مراکز آموزشی، کتابخانه ها و سالن های کوچک سینما همگی سبب می شوند تا ساختمان اُپرا به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شود. انتظار می رود ساخت "تالار بزرگ اُپرا شانگهای" تا سال 2024 تکمیل گردد. 

 

 


منابع:

www.snohetta.com

www.luxuryproperties.ir