پلاس؛ برترین کارخانه سازگار با محیط زیست در جهان

استودیو معماری دانمارکی BIG برای برند نروژی Vestre که یک تولید کننده مبلمان و برنده جایزه می باشد، کارخانه ای طراحی کرده است. این کارخانه که Plus (به معنای علامت +) نام دارد، قرار است در دل یک جنگل در شرق نروژ ساخته شود. بنابر گفته Vestre این بنا پس از اتمام ساخت در اواخر سال 2021 یا اوایل 2022، "برترین کارخانه سازگار با محیط زیست در جهان" خواهد بود.

نام این کارخانه (با مساحت 6501 مترمربع) برگرفته از شکل متقاطع آن است. "پلاس" متشکل از چهار بال با سقف های پوشیده از گیاهان خواهد بود که شامل انبار تولید مبلمان، کارخانه رنگرزی، کارخانه چوب و بخش مونتاژ می باشد که همگی آن ها از یک آتریوم مرکزی منشعب شده اند. کاربری این مکان فقط کارخانه نیست بلکه یک مرکز برای بازدیدکنندگان و یک پارک 300 هکتاری را در خود جای داده و این منطقه را به مکان گردشگری محبوبی برای بسیاری از افراد تبدیل می کند.  

 

 

 

 

 

دو مورد از این بال ها از طریق مسیرهای پیاده رو که به بالای آن ها راه دارد، در دسترس عموم هستند و این امکان را به بازدیدکنندگان می دهند که به سقف بنا رفته و از بالا چشم اندازی به آتریوم مرکزی داشته باشند. پنجره های بزرگ شیشه ای به بازدیدکنندگان این امکان را می دهند تا به درون ساختمان نگاه کنند و از تمامی مراحل ساخت لذت ببرند. در عین حال، برای کارکنان کارخانه نیز هیجان و لذت کار در دل جنگل را فراهم می کنند.

 

 

 

 

این ساختمان از چوب محلی و بتن کم کربن با فولاد تقویت شده بازیافتی ساخته شده است. این کارخانه با استفاده از گرمای مازاد برای گرم کردن خود ساختمان، همراه با چاه های زمین گرمایی و روش آبیاری گیاهان با یخ جهت خنک کردن ساختمان، میزان انرژی مصرفی را در مقایسه با کارخانه های معمولی مشابه، حداقل 90% کاهش می دهد. این موضوع تنها به کارخانه ختم نشده بلکه در طراحی هریک از محصولات نیز "طول عمر بالا" در نظر گرفته می شود. تولیدکننده در پایان عمر محصولات، آن ها را پس می گیرد تا از بازیافت و بازیابی صحیح آن ها برای استفاده مجدد اطمینان حاصل کند.

 

 

 

 


منابع:

www.dezeen.com

www.forbes.com

www.luxuryproperties.ir