کتابخانه مرکزی کلگری، کانادا

طرح شرکت معماری Snøhetta در مسابقه طراحی "کتابخانه مرکزی کَلگِری" در سال 2013 برنده شد و پس از آن با استودیو محلی Dialog برای اجرای پروژه همکاری کردند. این کتابخانه با وسعت 22,300 مترمربع، واقع در شهر کلگری کشور کانادا، در یک منطقه در حال توسعه فرهنگی قرار گرفته است. این منطقه چندین تئاتر، گالری و مرکز موسیقی ملی را در برمی گیرد. 

 

 

 

 

 

 

این کتابخانه مرکزی جدید، که در آبان سال 1397 به روی عموم گشوده شد، در یک وضعیت درهم تنیده شهری واقع شده که یک خط ترانزیت ریلی از داخل زمین پروژه عبور می کند. برای پاسخگویی به وضعیت موجود، ورودی اصلی ساختمان را بالاتر از سطح زمین و بر روی تونل قطار طراحی کرده اند. نمای ساختمان پویا و دارای سه لایه صیقلی است که طرح آن ترکیبی از شکل های هندسی شش ضلعی می باشد. این نما در راستای هدف اصلی کتابخانه یعنی دعوت کردن تمامی بازدیدکنندگان است. شکل و بافت ارگانیک بنا، آن را از یک ساختمان بزرگ مقیاس به یک ساختمان ملموس و خودمانی تبدیل کرده است.

 

 

 

 

طبق طرح ریزی کتابخانه، طبقات پایین تر برای فعالیت های عمومی پر جنب و جوش در نظر گرفته شده اند و به تدریج با افزایش طبقات، فضاها ساکت تر و مناسب مطالعه می شوند. در طبقه هم سطح با خیابان، مجموعه ای از اتاق های چند منظوره در حاشیه ساختمان قرار گرفته اند که پیوند و اتصال میان فضای بیرون و داخل را افزایش می دهند. در طبقه همکف، کتابخانه ای برای کودکان تعبیه شده است که دارای خانه های بازی است که در آن ها فضایی برای کارهای هنری و فعالیت های مبتنی بر طراحی، برنامه های سوادآموزی اولیه و  تجربه بازی در فضای کاملا بسته فراهم شده است. 

 

 

 

 

در بالاترین طبقه کتابخانه، "سالن مطالعه اصلی" همچون جعبه جواهری در دل کتابخانه قرار گرفته است. این سالن بزرگ فضای لازم برای ایده پردازی و مطالعه متمرکز را فراهم می کند. تخته های چوبی عمودی به کار رفته در داخل کتابخانهفضای لازم را برای ایجاد حریم و دید فراهم کرده و همچنین باعث شده است تا بدون استفاده از دیوارهای صلب، فضاهای مختلف داخلی از هم تفکیک شوند.  

 

 

 

 

ساخت کتابخانه مرکزی کلگری در سال 2018 پایان یافت و در سال 2019 برنده جایزه National AIA/ALA Library Building Award گردید.

 

 

 

 

 


منابع:

www.snohetta.com

www.archdaily.com

www.luxuryproperties.ir