"هِلیکس"؛ دفتر مرکزی جدید آمازون

شرکت آمازون از طرح های توسعه پیشنهادی برای فاز دوم دفاتر مرکزی خود در ویرجینیا آمریکا رونمایی کرده است. این طرح که اثری از دفتر معماری NBBJ می باشد (پروژه "کُره" آمازون در سیاتل را نیز همین شرکت طراحی کرده بود)، شامل سه ساختمان اداری 22 طبقه ای با استفاده از 100% انرژی تجدید پذیر و ساختمان "هِلیکس" (مارپیچ) در مرکز پروژه خواهد بود. طرح پیشنهادی با مساحتی در حدود 260 هزار مترمربع، به دنبال بازنگری آینده محیط های کاری در جهت حمایت بهتر از سلامت و رفاه حال کارکنان و ایجاد رابطه ای قوی با جامعه محلی می باشد. انتظار می رود ساخت این پروژه در سال 2022 آغاز گردد و تا سال 2025، ساخت هلیکس و سه ساختمان اداری پایان یابد.

 

 

"بیوفیلیا" (مفهومی که ارتباط ذاتی بشر با طبیعت را توصیف می کند) الهام بخش طراحی هلیکس بوده است. این بنا که به لحاظ شکل و  ساختار متشکل از دو مارپیچ حقیقی است، دو مسیر پیاده روی سرسبز دارد که به صورت حلزونی بر روی نمای ساختمان بالا می روند. "هلیکس" چندین مورد متنوع از محیط های کاری در میان باغ های سرسبز و درختان بومی پر شکوفه را به کارکنان آمازون ارائه می دهد. داشتن فضایی برای همکاری، نور طبیعی و تعامل مداوم با طبیعت از الویت های این محیط های کاری بوده است. همانند ساختمان "کره" در سیاتل، آخر هفته ها هلیکس برای استفاده عموم باز است و برخی از فضاهای طبقه همکف به بازار کشاورزان اختصاص یافته است. 

 

 

 

فضاهای روباز متنوعی با مساحت بیش از یک هکتار، در دسترس عموم خواهند بود؛ از جمله یک آمفی تئاتر رو به فضای سبز مرکزی که می تواند میزبان کنسرت در فضای باز، بازار کشاورزان و فیلم های سینمایی در پارک باشد و همچنین یک بیشه جنگلی که سایه مناسبی را برای استراحت در یک روز گرم مهیا می کند. در جای دیگر، غرفه های خرده فروشی و رستوران ها در سراسر سایت قرار دارند. این طرح همچنین شامل فضای لازم برای مرکز نگهداری از کودکان، گردش سگ ها و وَن های فروش مواد غذایی همراه با صندلی در فضای باز می باشد. 

 

 

 

فضاهای در دسترس عموم در سراسر سایت با الویت قرار دادن عابران پیاده و دوچرخه سواران طراحی شده است. بازدیدکنندگان و همسایگان شاهد عبور وسایل نقلیه خدماتی از سایت جدید نخواهند بود زیرا کلیه فعالیت های مرتبط با دلیوری و بارگیری در زیر زمین اتفاق می افتند و بدین گونه فضای بیشتری را باز می کنند.

 


منابع:

www.nbbj.com

www.designboom.com

www.forbes.com

www.luxuryproperties.ir