مرکز همایش و نمایشگاه Cloud Town، چین

خصوصیات و ویژگی های مراکز نمایشگاهی سنتی معمولا به گونه ای است که استفاده از آن ها برای سایر کاربری ها ممکن نیست و این امر به طور نامحسوس سبب اتلاف عظیم منابع می گردد. حتی میزان برخورداری از شلوغ ترین مراکز نمایشگاهی نیز فقط 40% است؛ بدین معنا که حداقل 200 روز از سال بی استفاده هستند. میزان کاربری بیشتر نمایشگاه ها زیر 10% می باشد. بنابراین در فرآیند طراحی اولین مرحله از "مرکز نمایشگاهی Cloud Town" در سال 2015، استودیو Approach Design با کنار گذاشتن مدل های معمول، یک طرح نو و خارج از قاعده ارائه کرد.

 

 

 

 

 

 

 

دو سال بعد در سال 2017، در فاز دوم "مرکز نمایشگاهی Cloud Town" قرار بود ساختمانی سه برابر بزرگتر رو به روی ساختمان اول ساخته شود. درست زمانی که همه انتظار یک ساختمان چشمگیر و حتی بزرگتر را داشتند، معماران پروژه آن را کوتاه و در قالب یک پارک سه بعدی طراحی کردند. بنابر گفته معمار پروژه: "ما در ابتدا تصمیم گرفتیم این ساختمان عظیم 66000 مترمربعی را به ارتفاع 6.6 متر کاهش دهیم که با داشتن سقفی بزرگ پوشیده از فضای سبز، مردم حتی تصور نمی کنند که این یک ساختمان باشد". این بنا به شکل یک بام عظیم و پوشیده از چمن به نظر می رسد که میزان نماسازی آن حداقل ممکن است و افراد را به سمت خود جذب می کند. 

 

 

 

 

 

 

 

 

مردم می توانند به راحتی از طریق زمین های چمنی شیبدار به روی بام بروند و حتی خود این زمین های شیبدار نیز مردم را به استراحت و ماندن ترغیب می کنند. بام ساختمان فقط یک پارک نیست بلکه شامل یک زمین فوتبال، برج دیده بانی، گودال ماسه، سالن تئاتر، سکوی اسکیت، باغ سبزیجات، کابین های سیار و سایر امکانات جالب است که از طریق یک مسیر حرکتی مواج و پیچ در پیچ به یکدیگر متصل می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

فضای داخلی ساختمان دیگر فقط به عنوان یک سالن نمایشگاهی کار نمی کند. با ادغام فضا و عملکردها، معماران پروژه ویژگی جدیدی به نام "انبار ورزشی" به آن اضافه کرده اند. در صورت عدم برگزاری کنفرانس، سالن نمایشگاه می تواند بلافاصله به سالنی دارای امکانات لازم برای مجموعه ای از ورزش ها از جمله بسکتبال، بدمینتون، تنیس روی میز، تمرینات تناسب اندام و... تبدیل شود.

 

 

 

 

 


منابع:

www.archdaily.com

www.worldarchitecture.org

www.luxuryproperties.ir