برج O (آسمان خراش حلقه بی نهایت)، چین

ساختمان O-Tower (برج O) توسط استودیو BIG به عنوان دفتر مرکزی تحقیق و توسعه OPPO (بزرگترین تولید کننده گوشی هوشمند چین) در شهر Hangzhou طراحی شده است. در این طرح اصول زیبایی شناسی و تکنولوژی های نوآورانه با هم ترکیب شده و ساختمانی پایدار به لحاظ زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی برای نوآوری و نبوغ به وجود آورده است. فرم این آسمان خراش که توسط BIG به عنوان "حلقه بی نهایت" توصیف شده، به منظور "اتصال زمین به آسمان در یک حلقه همکاری مداوم" شکل گرفته است. این برج با مساحت 161330 مترمربع، ما بین یک دریاچه طبیعی، یک مرکز شهری و یک پارک 10 هزار مترمربعی واقع شده است. 

 

 

 

 

 

این استودیو با طراحی یک ساختمان استوانه ای با پلان های جمع و جور و در عین حال انعطاف پذیر، فضای کاری پویای این شرکت را بهینه سازی کرده است. برای به حداکثر رساندن میزان دریافت نور خورشید و داشتن چشم انداز پانوراما از شهر، لبه جنوبی ساختمان به پایین کشیده شده است. این هندسه منحصر به فرد سبب ایجاد سایه برای خود ساختمان، کاهش مصرف انرژی و دریافت بیشترین میزان نور طبیعی روز شده است. دور تا دور ساختمان را نمایی سازگار همراه با لوور هایی پوشانده است که بسته به موقعیت خورشید جهت گیری می کنند. این لوورها میزان حرارت ناشی از خورشید را تا 52% کاهش می دهد و صرفه جویی قابل توجهی در سیستم خنک کننده ساختمان ایجاد می کند.

 

 

 

 

 

 سه طبقه اول برج با داشتن یک نمایشگاه، سالن های کنفرانس و یک غذاخوری به عموم مردم اختصاص یافته است. طبقات میانی مربوط به دپارتمان های R&D (تحقیق و توسعه) و پروژه های ویژه خواهد بود. و اما در طبقات فوقانی، یک سالن غذاخوری برای کارکنان OPPO و همچنین سالن های VIP و هیات رئیسه قرار گرفته اند. حیاطی با دسترسی عمومی در دل برج قرار دارد که به یک جاذبه شهری تبدیل خواهد شد و مرز میان معماری خصوصی و عمومی را کمرنگ می کند.    

 

 

 

 


منابع:

www.big.dk

www.archdaily.com

www.dezeen.com

www.luxuryproperties.ir