ابر کریستالی دانش، فرانسه

ساختمان Musée des Confluences (به معنای موزه ای در محل تلاقی دو نهر) اثری از دفتر معماری Coop Himmelb(l)au می باشد و در شبه جزیره ای در فرانسه قرار گرفته که 100 سال پیش به طور مصنوعی گسترش یافته است. این ساختمان نه به عنوان یک موزه ویژه برای نخبگان تحصیلکرده بلکه به عنوان دروازه ای عمومی به سوی علم و دانش این زمانه شناخته می شود. برای ساخت موزه دانش، بایستی فرم پیچیده جدیدی را به عنوان یک دروازه برجسته ایجاد کرد. 

 

 

 

 

 

 

 

توجه به این نکته که ساختمان نباید مانعی در مسیر گردش بازدیدکنندگان از شهر به منطقه Pointe du Confluent باشد، در کانسپت پروژه بسیار حائز اهمیت بود. از اینرو ایده طراحی بنا بر مبنای ایجاد ساختمانی که بتوان از دل آن عبور کرد و تنها بخشی از آن بر روی تکیه گاه ها شناور باشد تا بدین گونه بتوان در زیر آن یک فضای عمومی ایجاد کرد، مطرح شد. قرارگیری ساختمان در محل تلاقی رودهای سون و رون، الهام بخش استفاده از برهم نهی دو ساختار پیچیده معماری یعنی "کریستال و ابر" در مقیاس شهری بود. بدین دلیل آرشیتکت پروژه آن را "ابر کریستالی دانش" می نامد. 

 

 

 

 

 

 

ساختار ابرگونه بر روی ستون هایی شناور می باشد. این ساختار دارای دنباله ای فضایی از جعبه های سیاه (بدون نفوذ نور روز) است تا بتواند حداکثر انعطاف را در طراحی نمایشگاه داشته باشد. در مقابل، ساختار کریستالی مانند یک میدان شهری عمل می کند و با دعوت از بازدیدکنندگان، آن ها را برای تجربه و کشف موزه آماده می کند. طبیعت کریستالی آن ناشی از ساختارهای شیشه ای و فولادی آن است. در کل، ساختمان شامل دو سالن اجتماعات (با ظرفیت های 327 و 122 نفر)، ده فضای نمایشگاهی در سه طبقه، دفاتر اداری و فضاهای کار است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


منابع:

www.coop-himmelblau.at

www.archdaily.com

www.luxuryproperties.ir