حفاظتگاه طبیعت و آکواریوم عمومی شانگهای، چین

طرح دفتر معماری Ennead Architects در مسابقه بین المللی طراحی برای "حفاظتگاه طبیعی جدید برای رودخانه یانگ تسه شانگهای" به عنوان برنده انتخاب شده است. این طرح که در جزیره ای واقع در دلتای رودخانه یانگ تسه قرار دارد، به منظور افزایش آگاهی عمومی پیرامون تاثیر آلودگی و ساخت و ساز شکل گرفته است. هدف از ایجاد این حفاظتگاه طبیعی، نجاتِ گونه های در معرض خطر انقراض و احیای تنوع زیستی می باشد. این پروژه که با نام رسمی "حفاظت طبیعی ماهیان خاویار چینی در رودخانه یانگ تسه شانگهای" شناخته می شود، در یک زمین 17.5 هکتاری واقع شده است. 

 

 

 

 


ساختمان پروژه با مساحتی نزدیک به 40 هزار مترمربع، شامل آکواریوم با عملکرد دوگانه و مرکز تحقیقاتی می باشد که تمامی اقدامات لازم جهت جمع آوری مجدد تعداد رو به کاهش "ماهیان خاویار چینی" و "پورپویز بی باله" را گرد هم می آورد. این برنامه شامل مجموعه ای از استخرهای داخلی و خارجی برای پرورش و رشد هردو گونه و همچنین مراکز تحقیقاتی متمرکز بر بازگشت مجدد آن ها به حیات وحش و طبیعت است. نکته مهم در این پروژه آن است که بازدیدکنندگان می توانند از طریق نمایشگاه و آکواریوم غوطه ور، شاهد فعالیت ها و عملکرد این موسسه باشند.  

 

 


از نظر ظاهری، فرم مواج و سیال بنا برگرفته از سطح موج دار رودخانه و چشم اندازهای اطراف می باشد. تیرهای سازه ای چوبی با انحنای ملایم در اطراف یک ستون فقرات مرکزی در الگوهای مواج چیده شده اند که به واسطه آن سه بال ساختمان یکپارچه می شوند. دور تا دور استخرها با محفظه ای سبک و شفاف از جنس PTFE پوشانده شده است تا فضایی پر نور با حداکثر میزان نور طبیعی در داخل ایجاد کند. 

 


منابع:

www.designboom.com

www.archdaily.com

www.luxuryproperties.ir