اینفینیتوس پلازا اثری از دفتر معماری زاها حدید، چین

"دفتر مرکزی اینفینیتوس پلازا" که توسط دفتر معماری زاها حدید طراحی شده است، اخیرا در چین افتتاح گردید. این پروژه در محل یک فرودگاهِ از کار افتاده که یک تونل مترو نیز از میان آن عبور می کند، توسعه یافته است. این طرح متشکل از دو حجم مجزا همراه با آتریوم های مرکزی می باشد که در طبقات مختلف به یکدیگر متصل می شوند و شبیه یک حلقه بی نهایت به نظر می رسند. این پروژه با گردهم آوردن دفاتر، امکانات تحقیقاتی، آزمایشگاه ها و یک مرکز آموزشی، یک محیط کاری متمرکز بر اتصال و سازگاری ارائه می کند. 

 

 

 

 

 

 


این طرح با ایجاد یک سری حلقه، سبب تقویت تعامل میان دپارتمان ها می شود و با تعریف یک سری فضاهای بیرونی، موجب رشد حس همبستگی و مشارکت اجتماعی در افراد می گردد. این پل ها فضاهای اشتراکی مختلفی از جمله سالن های ورزشی و اتاق های تمرین، همچنین یک رستوران، کافه و فضاهای تفریحی و سرگرمی را در خود جای داده اند. باغ ها و فضاهای باز محوطه سازی شده نیز با یک مسیر برای دویدن و مسیرهای پیاده رو بر روی بام تکمیل می شوند. 

 

 

 

 

 

 

 


این پروژه از یک سری استراتژی های پایدار و تکنولوژی های ساخت به منظور کاهش انتشار کربن در چرخه زندگی و عملیاتی استفاده می کند. بهینه سازی سازه بنا سبب کاهش میزان بتن مصرفی و در مقابل افزایش میزان استفاده از مصالح بازیافتی، عمدتا فولاد، شیشه، چوب و ترکیبات گچی گردید. میزان گرمای دریافتی ازخورشید نیز با جایگیری دقیق تراس های فضای باز (که خود سایه ایجاد می کنند) و استفاده از پانل های سایه انداز در نما کاهش می یابد. 

 

 

 

 

 


منابع:

www.zaha-hadid.com

www.archdaily.com

www.luxuryproperties.ir