کارخانه تولید قهوه، گرجستان

"کارخانه تولید قهوه" توسط استودیو محلی Giorgi Khmaladze Architects طراحی شده و در زمینی نزدیک به فرودگاه پایتخت گرجستان واقع شده است. از سمت بزرگراه، ساختمان به شکل یک حجم بتنی همگن تا شده ای است که هیچ گونه بازشوی قابل رویتی که فضاهای داخلی را نشان دهد، ندارد ولی از سمت انتهایی به سوی جنگل کاج گشوده می شود. از نمای بالا، ساختمان با داشتن بامی سبز و وسیع با محیط پیرامون یکی می شود و بازشوهایی در قالب آتریوم، تراس ها و نورگیرهای سقفی، نور طبیعی روز را به فضای داخل می آورند. این پروژه که با مزارع سرسبز و درختان کاج احاطه شده، یک کارخانه تولید قهوه، فضاهای اداری مربوط به آن، فضای لازم برای تست و بررسی قهوه و همچنین نمایشگاه های کوچک قهوه را در خود جای داده است.   

 

 

 

 

 

 

 

دیوارهای بتنی ساختمان L شکل کارخانه به گونه ای ساخته شده که به نظر می رسد به سبک کانسرتینا تا شده اند تا گوشه های زاویه دار ایجاد کنند. ظاهر بنا در طول روز بسته به حرکت خورشید و اثر متقابل نور و سایه تغییر می کند. سقف بنا مواج است؛ در جایی که ماشین آلات کارخانه به فضا نیاز دارند، بلند تر است اما در قسمت های دیگر پایین تر است تا فرم جالبی هم در داخل و هم در خارج بنا ایجاد کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

در داخل، تمامی کاربری ها در یک فضای بهم پیوسته بدون مانع سازمان یافته اند و از پارتیشن های شیشه ای به عنوان مرز میان فضاها استفاده شده است. لابی بزرگ اصلی در میان دو آتریوم سبز (دهلیز) قرار دارد. سکوهای چند طبقه برای سالن ها و نمایشگاه های قهوه در امتداد پله ها و رمپ های منتهی به کافه تست قهوه و فضاهای اداری قرار گرفته اند. سقف سبز3680 مترمربعی بنا به عنوان لایه حرارتی اضافه برای عایق سقف نیز عمل می کند و دسترسی به آن برای کارکنان از طریق دو تراس بام امکان پذیر است. 

 

 

 

 

 

 

 


منابع:

www.archdaily.com

www.dezeen.com

www.luxuryproperties.ir