موزه و انبار آثار هنری Boijmans Van Beuningen، هلند

انبار موزه "Depot Boijmans Van Beuningen" اولین انبار آثار هنری در جهان می باشد که کاملا در دسترس است و در منطقه Museumpark در مرکز شهر روتردام واقع شده است. در حال حاضر، بسیاری از موزه های بین المللی می توانند تنها شش تا هفت درصد از مجموعه های خود را در نمایشگاه به نمایش بگذراند و 94 درصد باقیمانده در انبار پنهان می مانند. در این طرح تمامی این آثار هنری که پیش از این دیده نمی شدند، در یک ساختمان منحصر به فرد و برجسته به معرض نمایش در می آیند. ساختمان Depot که توسط دفتر معماری MDRDV طراحی شده، دارای چندین سالن نمایشگاهی، یک روف گاردن و یک رستوران به علاوه یک فضای ذخیره ساز عظیم برای هنر و طراحی می باشد. 

 

 

 

 

 

 

 

شکل این انبار 39.5 متری، بیضوی است و ساختمان فرم مدور دارد. حالت کاسه ای شکل آن بیانگر این است که ردپا و اثرگذاری ساختمان بر روی زمین کم و جزیی است و در عین حال سقف بنا تا حد امکان گسترده شده است. یکی از بارزترین ویژگی های ساختمان، نمای انعکاسی آن است که متشکل از 6609 مترمربع شیشه می باشد که به 1664 پانل آینه ای تقسیم شده اند. پانل های آینه ای با بازتاب و در نتیجه ارج نهادن به فعالیت ها و طبیعت منطقه Museumpark، سبب ادغام و یکپارچگی میان طرح بنا با محیط پیرامون می شوند. 

 

 

 

 

 

 

 

بازدیدکنندگان می توانند در دنیای پشت صحنه موزه قدم بگذارند و همچنین نظاره گر فرآیندهای حفاظت و مرمت، بسته بندی و حمل و نقل آثار هنری باشند. در ساختمان Depot، به جای آنکه مصنوعات و آثار هنری بر اساس جنبش های هنری و یا دوره های مختلف دسته بندی شوند، بر اساس نیازهای اقلیمی هر یک از آن ها ذخیره می شوند. هر فضای ذخیره ساز با داشتن یک سیستم کنترل وضعیت هوا، شرایط آب و هوایی خاصی را مهیا می کند. در این ساختمان پنج منطقه آب و هوایی مختلف وجود دارد که برای آثار هنری تولید شده با مواد و متریال های مختلف از جمله فلز، پلاستیک، اورگانیک و غیر اورگانیک، عکس های سیاه سفید و یا رنگی مناسب هستند.

 

 

 

 

 

 

این طرح به عنوان "اولین انبار در دسترس عموم در جهان" توجه مقامات موزه در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. این پروژه این امکان را فراهم می کند که تمام مجموعه به خوبی برای نسل های آینده حفظ شود و در عین حال در دسترس تمامی افراد باشد. انتظار می رود این ساختمان سالانه بین 150هزار تا 250 هزار بازدیدکننده داشته باشد. ساختمان Depot Boijmans Van Beuningen تاکنون برنده جوایزی از جمله جایزه ARC21 و جایزه بهترین ساختمان عمومی سال شده است.  

 

 

 

 

 

 


منابع:

www.mvrdv.nl

www.luxuryproperties.ir