ترمینال مرکزی آرنهم، هلند

این ایستگاه نتیجه یک پروژه بلندپروازانه 20 ساله برای توسعه مجدد منطقه وسیع‌تری از ایستگاه است. دفتر معماری UNStudio طرح جامع کل منطقه ایستگاه را طراحی کرده است. این طرح جامع شامل سالن انتقال، سکوهای قطار، پارک و برج های ریجن، پارکینگ ماشین و دوچرخه، تونل ویلمز و ترمینال اتوبوس است. این ایستگاه به "دروازه ورودی جدید شهر" تبدیل خواهد شد و انتظار می رود شهر آرنهم را به عنوان یک نقطه ارتباطی مهم بین آلمان، هلند و بلژیک مطرح کند.

 

 

 

 

ترمینال جدید دارای مناطق تجاری و یک مرکز کنفرانس است و آن‌ها را به میدان اداری مجاور، مرکز شهر، گاراژ پارکینگ زیرزمینی و پارک سون‌بیک پیوند می‌دهد. منطقه اطراف ایستگاه نیز با مساحت 160 هزار متر مربع شامل دفاتر اداری، مغازه ها و یک مجموعه سینمایی به خودی خود به مکانی ویژه تبدیل خواهد شد. دفتر معماری UNStudio با ادغام ترمینال با مناظر طبیعی شیبدار و خاص آرنهم، این مجموعه را با عملکردهای مختلف تا چهار طبقه بالای زمین و دو طبقه در زیر زمین طراحی کرد.  

 

 

 

 

 

ساختار ترمینال ترانسفر با مساحت 21750 متر مربع، سقفی با هندسه پیچشی چشمگیر دارد که امکان داشتن دهانه های بدون ستون تا 60 متر را فراهم می کند. UNStudio با الهام از بطری کلاین (حجم بسته‌ای که فضای داخلی و خارجی آن یکی شده)، با امتداد چشم انداز شهری به داخل سالن، مرز میان فضای داخلی و خارجی ترمینال را از بین می‌برد. در سالن ترمینال سقف ها، دیوارها و کف ها همگی به خوبی یکپارچه می‌شوند.

 

 

 

 

 

ساختار سقف و ایجاد ستون پیچشی تنها با کنار گذاشتن روش‌ها و مصالح ساختمانی سنتی امکان‌پذیر شد. فولاد بسیار سبک‌تری جایگزین بتن شد (که در ابتدا برای ایستگاه در نظر گرفته شده بود) و با استفاده از تکنیک های قایق سازی در مقیاسی ساخته شد که قبلاً هرگز انجام نشده بود.

 

 

 

 


منابع:

www.unstudio.com

www.archdaily.com

www.luxuryproperties.ir