موزه مردم‌شناسی بوداپست، مجارستان

اخیرا ساختمان جدید "موزه مردم‌شناسی" در پارک شهر بوداپست افتتاح شد. این موزه که توسط دفتر معماری Napur طراحی شده، بخشی از بزرگترین پروژه توسعه شهری-فرهنگی اروپا به نام پروژه Liget Budapest است. طراحی ساختمان خطوط پویا و در عین حال ساده‌ای دارد که با محیط پارک پیرامونش هماهنگ شده و ارتباط نزدیکی با فضاهای شهری اطراف برقرار می کند.

 

 

 

 

 

 

ساختمان موزه با داشتن خطوط منحنی ملایم، همچون دروازه و گذرگاهی عمل کند که شهر و پارک را به هم پیوند می‌دهد. شصت درصد از سازه زیر سطح زمین است و به لطف سقف سبز محوطه سازی شده و ساختار شیشه‌ای و شفاف بخش های روی زمین، این موزه در مقیاس خود به خوبی با محیط خود سازگار شده است. بام سبز پوشیده از چمن آن یک فضای اجتماعی دلپذیر در اختیار بازدیدکنندگان Városliget قرار می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

ویژگی جذاب و نماد این ساختمان، دیوارهایی هستند که دورتادور بام سبز را پوشانده اند. این دیوارها متشکل از شیشه و صفحات فلزی شطرنجی هستند که با حدود نیم میلیون پیکسل، نقوشی منتخب از مجموعه های مجارستانی و بین المللی موزه را به تصویر می‌کشند. بیش از 2000 عدد از این پیکسل‌ها به ساختمان متصل است، که توسط یک ربات خاص در یک شبکه آلومینیومی با برش لیزری قرار داده شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

این طرح برنده جوایز متعددی شده است؛ از جمله بهترین پروژه مگا فوتورا اروپا در جوایز MIPIM 2017 و عنوان بهترین معماری جهان در جوایز بین المللی املاک 2018. این پروژه یکی از بیش از 1700 طرح شرکت کننده از 115 کشور بود که توسط کمیته داوری مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 


منابع:

www.archdaily.com

www.luxuryproperties.ir