ویلای شمس

ویلای شمس توسط گروه معماری کارند با سرپرستی علی شریعتی و دخی سربندی و با همکاری هادی شاپوریان طراحی شده و در سال 1392 در ساوه، تهران ساخته شده است.

این سرای منحصر به فرد در زمینی به مساحت 6015 متر مربع و با زیربنای 450 مترمربع (290 مترمربع فضای بسته و 160 مترمربع تراس)  به سفارش یک خبر نگار که خانه ای مفرح در حاشیه زمین کشاورزی خانوادگی خود درخواست کرده بود طراحی شده است.

این ویلا در میان استخری با ظرفیت 2500 مترمکعب که برای آبیاری باغ در نظر گرفته شده، جای گرفته است.


 طبقه اول ویلا شامل اتاق مهمان، آشپزخانه، سرویس و حمام، پذیرائی عمومی و تراس و طبقه دوم شامل دو اتاق خواب، آشپزخانه کوچک، پذیرایی خصوصی و تراس است.

شرایط مکانی پروژه (اقلیم گرم و خشک و قرارگیری بنا در میان آب) باعث شد دغدغه اصلی طراحان، ضمن فراهم کردن شرایط آسایش در دل کویر، ایجاد ارتباطی معنادار با معماری ایرانی و کوشک باشد.


با توجه به قرارگیری ساختمان در میان آب، ورود به ساختمان اهمیت ویژه‌ای یافت. مجموع پل و نمای شرقی برای تاکید بر فرآیند ورود و ایجاد تعریفی نو از ایوان طراحی شده است. در ضلع غربی، برای جلوگیری از دریافت بیش از حد تابش خورشید، تامین دید به استخر و استفاده از انعکاس نور روی آب در فضاهای داخلی، ارتفاع پنجره‌ها به یک متر محدود شده است.


منابع:

http://www.archdaily.com/539723/shams-villa-karand-group/

http://icreatived.com/2014/08/shams-villa-best-recreational-housing.html/