افلاک نمای شانگهای، چین

دفتر معماری Ennead Architects برنده مسابقه بین المللی برای طراحی ساختمان افلاک نمای شانگهای شده است. این پروژه جدید با 38.000 متر مربع مساحت، به موزه علم و تکنولوژی شانگهای (SSTM) واقع در کشور چین هویت تازه ای می بخشد.

سه مورد از اشکال فلکی، معماری این بنا را تشکیل می دهند: "اُکلوز، گنبد معکوس و کره". اکُلوز گذر زمان را با ردیابی یک دایره از نور خورشید که بر روی زمین فضای ورودی و همچنین استخر نقش بسته، نشان می دهد. گنبد معکوس در بالای آتریوم مرکزی واقع شده است که گالری ها در اطراف آن قرار گرفته اند و همچنین محلی برای عبور بازدیدکنندگان است. کُره شامل صفحه نمایش گنبدی شکل افلاک نما می باشد. نور خورشید به طور مستقیم از پنجره سقفی یکپارچه موجود در اطراف کره، وارد می شود و در موزه (که در زیر کره واقع شده است) گذر زمان را نشان می دهد. در ساعت 12 ظهر انقلاب تابستانی، یک حلقه دایره کامل از نور تشکیل می شود.

 این احجام شامل گالری های نمایشگاهی دائمی، گالری های نمایشگاهی موقت، تئاتر آسمانی دیجیتال، افلاک نمای بصری، تئاتر IMAX، مرکز آموزش و تحقیقات، تلسکوپ خورشیدی، اردوگاه رصد جوانان و رصدخانه می باشند.

این افلاک نما، مدرن و رو به جلو است و هم زمان پیوندی با گذشته دارد. هم بیانگر پیشینه قوی علمِ ستاره شناسی در کشور چین است و هم اهداف بزرگ برای برنامه های اکتشاف فضا در این کشور را به نمایش می گذارد.

این طرح برنده جوایز بسیاری شده است. از جمله:
جایزه Special Mention (در سال 1397)، جایزه Cultural-Unbuilt Cultural (در سال 1397)، جایزه Architizer A+ Awards سال 1397.


منابع:

www.ennead.com

www.archdaily.com

www.uxuryproperties.ir