بزرگترین موزه نجوم جهان

استودیو Ennead Architects (مستقر در نیویورک) ساخت بزرگترین موزه جهان را که به نجوم اختصاص دارد، در شانگهای چین به اتمام رسانده است. این موزه جدید با مساحت 39 هزار مترمربع، تجربه ای همه جانبه ایجاد می کند و بازدیدکنندگان را در ارتباط نزدیک و مستقیم با پدیده های واقعی نجومی قرار می دهد. بازدیدکنندگان از هر سنی و با هر میزان تحصیلاتی که باشند، می توانند برخی از مبانی بسیار اساسی نجوم را از طریق یک سری تجربیات مستقیم و فیزیکی مشاهده کرده و در مورد آن ها بیشتر بدانند.   

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح استودیوی Ennead از منظر معماری طرحی بلندپروازانه است؛ طرحی بدون هیچ خط مستقیم و زاویه عمود که بازتاب هندسه جهان و انرژی پویای گردش فلکی می باشد. آن ها ساختمان را بر اساس سه فرم معماری متمایز طراحی کردند که هرکدام از گردش و جنبش اجسام در جهان نشات گرفته بودند. سه عنصر اصلی در طراحی وجود دارند که تعریف کننده بخش های مختلف ساختمان هستند و همچنین به عنوان ذره بینی معمارانه جهت مشاهده حرکت مداری زمین عمل می کنند؛ "گنبد معکوس"، "کره افلاک نما" و "پنجره گرد". 

 

 

 

 

 

 

گنبد معکوس یک ساختار شیشه ای بزرگ معکوس است که در بالای دهلیز مرکزی قرار دارد و همه گالری ها در اطراف آن سازماندهی شده و بازدیدکنندگان نیز از میان آن عبور می کنند. Oculus یا پنجره گرد در بالای ورودی اصلی موزه معلق است و گذر زمان را از طریق ردیابی دایره ای از نور خورشید بر روی زمین سراسر میدان ورودی و استخر آب نشان می دهد. در ظهر روز انقلاب تابستانی، یک دایره کامل بر روی سکوی سیاه واقع در میدان به نمایش در می آید. Sphere یا کُره، تئاتر افلاک نما را در خود جای داده که تا نیمه در ساختمان غوطه ور شده است و با داشتن کمترین تکیه گاه آشکار، حس بی وزنی یا ضد گرانش را به بیننده القا می کند. 

 

 

 

 

 

 

محوطه موزه که در دل یک محدوده وسیع سبز قرار دارد، شامل مجموعه ای از ساختمان ها و برنامه های مختلف از جمله نمایشگاه های دائمی و موقت، یک تلسکوپ خورشیدی 24 متری، رصدخانه، افلاک نمای نوری، یک مرکز آموزش و تحقیقات و یک تئاتر آسمانی دیجیتال می باشد. فضاهایی برای تجربه های همه جانبه، مصنوعات و ابزاری برای اکتشاف فضا و نمایشگاه های آموزشی از جمله برنامه هایی هستند که در موزه برگزار خواهند شد.  

 

 

 

 


منابع:

www.archdaily.com

www.dezeen.com

www.luxuryproperties.ir