جالب ترین مراکز خرید در جهان

 1) مرکز خرید آمریکا (مینسوتا ، آمریکا)

مرکز خرید آمریکا در شهر بلومينگتون در ايالت مینسوتا ی آمريکا قرار دارد. MOA در سال 1992 افتتاح شد و ساليانه 40 ميليون بازديد کننده دارد. مساحت مرکز خريد آمريکا 452000 متر مربع  ميباشد به طوري که 7 استاديوم يانکي در داخل آن جا مي­شود. اين مرکز خريد تقريباً متقارن مي­باشد و پلان طبقات آن به صورت مستطيل است. اين مرکز خريد به چهار ناحيه که هر کدام سبکی متفاوت و منحصر به فرد دارند تقسيم شده است، اين مرکز خريد همچنين شامل يک آکواريوم، یک شهر بازي معروف به نيکولودين (( بزرگترين شهربازي سر پوشيده در آمريکا )) چند رستوران و سالن سينما مي­باشد.

     2) مرکز خريد امارات ( دوبی ، امارات متحده عربی)

مرکز خريد امارات، پر رفت و آمد ترين مرکز خريد در جهان، در مرکز شهر دبي به مساحت 223000 متر مربع واقع شده و طيف گسترده ­اي از امکانات خريد، تفريحي و سرگرمي به بازديد کنندگان ارائه مي­دهد. اين مجموعه شامل يک مرکز تفريحي خانوادگي، يک مجموعه سينما که از 14 سالن نمايش فيلم تشکیل شده ، مجموعه اسکي دبي ( اولين مجموعه اسکي سرپوشيده خاور ميانه )، مرکز هنري و تأتر دبي که 500 نفر گنجایش دارد و دارای 90 رستوران و کافي شاپ بين المللي مي­باشد. اين مرکز خريد سه طبقه و بيضي شکل در سپتامبر 2005 ساخته شده و داراي 7000 پارکينگ مي­باشد و به مترو دبي متصل است، مرکز خريد امارات در سال 2012 حدود 33.8 ميليون بازديد کننده داشته است.

 

3) فروشگاه های گراند کانال در هتل ونشین ( لاس وگاس، آمریکا)

مجموعه فروشگاه های گراند کانال مرکز خریدی است به مساحت 46000 مترمربع که  در داخل هتل ونشین  واقع در لاس و گاس مرکز ایالت نوادا ساخته شده است. این مرکز خرید هم زمان با هتل ونشین در سال 1999 افتتاح شد و شامل 91 واحد تجاری، محل غذا خوری، محل تفریحی و کانال­های داخلی که مردم از طریق آن­ها و به وسیله قایق می­توانند به اطراف مرکز خرید بروند، میباشد. اجراهای زنده نیز روزانه در سراسر مرکز خرید وجود دارند. تا سال 2008 این مرکز خرید حدود 20 میلیون نفر بازدید کننده داشت که این تعداد جزء بالاترین تعداد بازدید کننده در کشور آمریکا می­باشد.

 

4) مرکز خريد توکيو ميدتان (توکیو ژاپن)

مرکز خريد چند منظوره­ ی توکيو ميدتان به مساحت 569000 متر مربع در شهرتوکیو در ژاپن احداث و در سال 2007 تکميل شده است. اين مجموعه شامل 6 ساختمان با کاربری هايي مانند اداری، مسکونی، رستوران، هتل، موزه و مرکز خريد مي­باشد. از نظر ارتفاع اين مجموعه با طول 248 متر در توکيو رتبه دوم و در ژاپن رتبه پنجم را دارد. موزه هنر سانتوری نيز به تازگی در اين مجموعه تاسيس شده است.  

 

5) مرکز خريد ادمونتون غربي (آلبرتا کانادا)

 

مرکز خريد ادمونتون غربي که بزرگترين مرکز خريد در شمال آمريکاست  در ادمونتون کانادا واقع شده است. طرح اين مرکز خريد برگرفته شده از بازارهاي سنتي ايران است که در آن سرگرمي و خريد توأم مي­باشد و چندين نياز مشتري در عين حال تأمين می گردد. مرکز خريد ادمونتون شامل  800 واحد تجاری، 2 هتل، 100 رستوران و کافي شاپ وهمچنین بزرگترين مراکز تفريحي و خريد براي تمامي سنين مي­باشد. ميانگين ساليانه تعداد بازديد کنندگان از اين مجموعه تعداد 3.8 ميليون نفر مي­باشد که اين مرکز خريد را به اولين جاذبه توريستي در اين منطقه تبديل کرده است.

 

6) مرکز خريد بیژينگ ( پکن ، چین)

نه تنها اين مرکز خريد جزء 10 مرکز خريد بزرگ جهان مي­باشد بلکه از لحاظ لوکس بودن نيز جزء 10 مرکز خريد اول جهان است. مساحت اين مرکز خريد 314000 متر مربع است و در سال 2005 افتتاح شده است. اين مرکز خريد که به خاطر ساحل مصنوعي­ اش مشهور است شامل صدها واحد مي­باشد و پارکينگ اين مرکز خريد ظرفيت بيش از 8000 ماشين را دارد.

 

7) مرکز خريد دبی (دبی ، امارات متحد عربی)

مرکز خريد دبی در شهر دبی واقع شده است. اين مرکز خريد در مرکز شهر دبی و به ارزش 20 ميليارد دلار احداث گردیده است و شامل 1200 واحد تجاری ، آکواريوم، زمين هاکی روی يخ، شهر بازی سرپوشيده و سالن سينما مي­باشد. مرکز خريد دبی در اولين سال افتتاحش (2009) ميزبان 37 ميليون بازديدکننده بود و درحال حاضر به صورت هفتگی 750000 نفر بازديدکننده دارد. اين مرکز خريد در سال 2012 همچنان دارنده عنوان بيشترين بازديدکننده بوده و تعداد 65 ميليون بازديدکننده داشته است که نسبت به تعداد 54 ميليون بازديدکننده ذر سال 2011 ، 20% افزايش داشت. به صورت آماری، تعداد بازديدکنندگان ساليانه اين مرکز خريد، از تعداد بازديدکنندگان نيويورک سيتی (52 ميليون توريست) و لس ­آنجلس (41 ميليون توریست) در سال 2012 بيشتر بوده.

 

8) مرکز خريد زالتا تاراسي (ورشو لندن)

زالتا تاراسي مجموعه­ اي اداري- تجاري و تفريحي در مرکز شهر ورشو در کشور لهستان مي­باشد. اين مجموعه در 7 فوريه 2007 افتتاح گردید. طرح معماري زالتا تاراسي توسط شرکت جرد اجرا شد و به خاطر آن جايزه معماري  MIPM براي مکان­هاي تفريحي را در سال 2006 دريافت کرد. مساحت کل اين مجموعه در حدود 205000 متر مربع مي­باشد و شامل 200  واحد تجاری ، رستوران، يک هتل ، يک مجموعه سينما و پارکينگ زير زميني با ظرفيت 1900 اتومبیل مي­باشد. سقف شيشه­ اي و شفاف مرکزي اين مجموعه محیطی زیبا به وجود آورده که از آن براي کنسرت­ها و مراسم همانند آن استفاده مي­شود.

 

9) مرکز خريد وست فيلد در لندن (لندن ، انگلستان)

مرکز خريد وست فيلد در شهر وايت سيتی در لندن واقع شده است و توسط گروه وست فيلد با هزينه 106 ميليارد پوند در 30 اکتبر 2008 تاسيس شده است. اين مرکز خريد شامل 270 واحد مغازه، 69 رستوران و سالن سينما در 5طبقه مي­باشد. اين مرکز خريد به خاطر مساحتش(150000 متر مربع) که معادل 30 زمين فوتبال مي­باشد بسيارقابل توجه است. در زمان افتتاحش اين مرکز خريد به عنوان دومين مرکز خريد بزرگ در انگلستان شناخته شده بود.

 

10) مرکز خريد جديد چين جنوبی (پکن چین)

مرکز خريد چين جنوبی در شهر دان گوان در پکن، چين واقع شده است و بزرگترين مرکز خريد جهان بر اساس مساحت خالص مي­باشد. از لحاظ مساحت مفيد اين مرکز خريد بعد از مرکز خريد دبی در رتبه دوم قرار دارد. با اين حال اين مرکز خريد به طور وسيعی خالی مي­باشد. برعکس تمامی مراکز خريد  که به خاطر ترک ساکنين و مالکين مغازه­ ها با  نام "بازار ارواح" خوانده ميشوند، 99% مرکز خريد جديد چين جنوبی از روز افتتاحش در سال 2005 به دليل عدم استقبال افراد برای راه­ اندازی و خريد مغازه­ ها خالی بوده است. مساحت اين مرکز خريد 659612 متر مربع مي­باشد و 2350 واحد تجاری را در خود جای ميدهد، اين مال به 7 ناحيه تقسيم ميشود که هر کدام بر اساس شهرها و فرهنگ­های بين ­المللی مانند آمستردام، پاريس، روم، ونيز، مصر، کارائيب و کاليفرنيا طراحی شده ­است. تنها قسمت­های اشغال شده اين مرکز خريد نواحی نزديک به ورودی ، توسط چند فست فود زنجيره­ ای غربی مي­باشد.

منابع

http://en.wikipedia.org/

http://www.mallofamerica.com/

http://www.thedubaimall.com/en/Index.aspx

http://www.yelp.com/biz/the-grand-canal-shoppes-las-vegas

http://www.grandcanalshoppes.com/

http://www.wem.ca

http://www.mall-express.com/tokyo-midtown-mall-one-of-the-worlds-best-shopping-place/

http://www.tokyo-midtown.com/

http://www.malloftheemirates.com/global/about-us.aspx

http://uk.westfield.com/london/

http://i.cdn.travel.cnn.com/sites/default/files/2013/03/04/main-dongguan-mall-3

http://forum.santabanta.com/showthread.htm

http://www.tpro.com/blog/03